مقالات

مزوتراپی و انواع آن

مزوتراپی دکتر مارال نوری یانی

مزوتراپی چیست ؟

مزوتراپی یکی از روش‌های درمانی و زیبایی پوستی است که بطور گسترده برای التیام و درمان‌های اصلاحی صورت می‌باشد و در دسته‌ی شیوه‌های تزریقی قرار می‌گیرد. یعنی در این روش مواد ویژه‌ ی مزوتراپی با حداقل تهاجم و بدون نیاز به جراحی یا بیهوشی، با خاصیت درمانی به لایه‌ی میانی پوست تزریق می‌شود. این مواد خاص با توجه به مشکل شما تعیین می‌شوند و کاربردهای متنوعی دارد. موادی همچون انواع ویتامین ها، مواد معدنی، مواد مغذی، کوآنزیم ها، عصاره‌های گیاهی، داروها و هورمون‌ها و … از جمله مواردی هستند که در طی مزوتراپی پوست از طریق سوزن ‌های بسیار ریز و در حجم بسیار کم و دفعات زیاد و به صورت مستقیم به درون بدن تزریق می‌شود. مزوتراپی کاربردهای فراوانی در زیبایی پوست، از بین بردن لک ‌های پوست، لاغری، کاهش درد، درمان ریزش مو، درمان کم آبی پوست، چین و چروک‌های سطحی، سلولیت و تقویت، جوانسازی و رشد مجدد موها دارد. پزشک فرانسوی میشل پیستور در سال ۱۹۵۲ میلادی، این روش درمانی نوین را ابداع کرد.

 

انواع مزوتراپی

مزوتراپی بر هر سه لایه پوست اثر می‌گذارد و همین مسئله باعث شده که کاربردهای متنوعی داشته باشد که بسته به نوع مشکل شما، مثل کمبود کلاژن، طاسی و ریزش مو ، تجمع چربی و … یکی از آن ها جهت درمان مورد استفاده قرار میگیرد.

 

مزوتراپی مو

 

مزوتراپی مو

در مردان و زنان، برای درمان کم‌ پشتی و ریزش مو و تحریک رشد دوباره‌ی موها از طریق مزوتراپی، داروی مزو که حاوی ترکیبات خاصی از برخی مواد شیمیایی، مواد معدنی، آمینو اسیدها، ویتامین ‌ها، اسیدنوکلئیک‌ ها و کوآنزیم‌هاست، با دوزهایی که متناسب با نیازهای خاص بیمار تنظیم شده، به پوست سر تزریق می‌ شود. این روش درمانی به‌ تدریج سطح هورمون ‌ها را متعادل می ‌سازد، که همین مسئله باعث تقویت و رشد موهای جدید، سالم، ضخیم ‌تر و قوی ‌تر می‌ شود. همچنین از این روش می‌توان به عنوان درمان پیشتیبان یا مکمل برای آلوپسی آندروژنی (ریزش مو با الگوی زنانه و مردانه)، تلوژن افلوویوم (ریزش موی ناشی از استرس)، مشکلات ساقه مو، ریزش مو سکه‌ای و افزایش سرعت رشد موها استفاده کرد. مزوتراپی برای بهبود ریزش مو سه کار مهم انجام می‌دهد:

  • بهبود خونرسانی و تحریک سلول‌های پوستی برای تولید فاکتورهای رشد و ترمیم با ایجاد آسیب‌های کوچک
  • غذارسانی به فولیکول‌های مو با تزریق ویتامین‌ها و مواد مغذی
  • رساندن داروهای ضد ریزش مو به شکل مستقیم به فولکیول‌ها

مزوتراپی مو روی گردش خون بافت ها، غذا رسانی و تقویت فولیکول مو اثر می گذارد و باعث جلوگیری از تحلیل رفتن فولیکول ها می شود. روی غدد چربی نیز اثر گذار است و باعث تنظیم ترشح آن می شوند که در نتیجه باعث بهبود رشد مو و همچنین جلوگیری از ریزش مو می شود همچنین متابولیسم سلولهای پوست سر تغییر کرده و با از بین بردن سلولهای عفونی در کنار بهبود گردش خون در پوست سر و تقویت و احیای فولیکول های مو، سرعت رشد موهای سر چندین برابر شده و از ریزش آنها جلوگیری میشود.

از این روش به عنوان درمان مکمل در کنار روش کاشت مو نیز می توان استفاده کرد. زمان انجام مزوتراپی بسته به شرایط فرد فرق می کند و این روش می تواند قبل از کاشت مو و هم بعد از آن انجام شود. چون در مزوتراپی مو، محلولی که تزریق می‌شود، به صورت موضعی عمل می‌کند بهمین دلیل است که عوارض مزوتراپی مو نسبت به سایر روش‌ها بسیار کم‌تر و خطرات محدودتری دارد؛ البته در اینجا نیز مانند هر درمان دیگری، برای حفظ نتایج به دست آمده نیاز است که بیمار مواد مضر و سمی را از رژیم غذایی و سبک زندگی خود حذف کرده و با پیروی از یک برنامه ورزشی مناسب سلامتی خود را در بالاترین سطح ممکن حفظ کند.
ذکر این نکته ضروری است که اگر دلیل ریزش مو هورمونی باشد، مزوتراپی بعنوان یک روش کمکی مؤثر در کنار سایر روش‌ های کاشت و ترمیم مو استفاده می شود. اما در صورتی‌ که عامل ریزش مو گرفتن رژیم‌ های غیراصولی و طولانی‌ مدت یا عمل‌های جراحی مثل جراحی روده باشد (که جذب خوراکی را مختل و سبب کمبود ویتامین شده باشد)، روش‌های درمانی مثل مزوتراپی برای تزریق ویتامین‌ های مورد نیاز برای رشد مجدد موها و جلوگیری از ریزش موها توصیه می‌ شود.

تعداد جلسات مورد نیاز، بسته به میزان طاسی سکه ای و ریزش موی شما متفاوت است.تعداد جلسات مزوتراپی معمولاً ۱۰ جلسه است. فواصل بین جلسات بدین گونه است که فواصل ۵ جلسه اول یک هفته می باشد و ۵ جلسه بعدی بصورت ماهانه انجام می شود.یعنی کل دوره ۶ ماه طول می کشد. توجه داشته باشید که میزان تأثیر این شیوه درمان معمولاً بعد از جلسه سوم یا چهارم به وضوح مشخص می شود. اما اگر زمان مناسبی را برای جواب دهی مزوتراپی مو بخواهیم تعیین کنیم ، ۳ ماه پس از انجام آن می باشد.

 

مزوتراپی صورت

 

مزوتراپی صورت و گردن

مزوتراپی صورت و گردن یک جراحی زیبائی نیست. مزوتراپی صورت و گردن شامل تکنیک ‌های بسیار ساده می‌باشد که اصلاً دردناک نیستند زیرا محلول توسط سوزن‌های ریز وارد لایه میانی پوست می ‌شود و روشی درمانی است که شامل وارد کردن محلول ‌های خاص حاوی آمینواسید و ویتامین در لایه میانی پوست صورت شماست.از سن ۲۰ الی ۲۵ سالگی که تولید کلاژن در پوست کاهش می یابد و چروک ها شروع به ایجاد شدن می کنند و همچنین این امر باعث بالا بردن پوست صورت می‌شود. با مزوتراپی می توان داروهائی نظیر هیالورونیک اسید در پوست تزریق کرده و از ایجاد چروک ها جلوگیری می شود. بسته به فرد، جلسات برای مزوتراپی صورت متفاوت است. سن شروع مزوتراپی بالای ۱۸ سال است. در افراد مسن دوره درمان طولانی تر است. معمولا دوره درمان بین ۵ الی ۱۰ جلسه است که در اغلب افراد و بخصوص افراد جوان همان ۵ جلسه کفایت می کند و در افراد مسن ممکن است تا ۱۰ جلسه نیاز باشد.

 

مزوتراپی دکلته

 

مزوتراپی جهت رفع لک های صورت و گردن

زمانی که محلول بر روی لایه پوست ته نشین می ‌شود، چربی ‌های موضعی نیز حل می‌ شوند و ظاهری روشن را به پوست شما می ‌دهد. معمولا مزو در این افراد در نواحی که دارای لکه است تزریق می شود و هرچه میزان لک های صورت بیشتر میزان مزو مورد نیاز برای تزریق بیشتر می شود.

 

مزوتراپی جهت رفع چروک و تیرگی دور چشم

یکی دیگر از کاربردهای مؤثر روش مزوتراپی، کمک به رفع چروک و تیرگی دور چشم است. در این روش از سوزنی بسیار ظریف که تا عمق ۲ میلی ‌متری پوست نفوذ می‌ کند، استفاده می ‌کنند. با بالا رفتن سن یا مواردی مثل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، ژنتیک یا کم‌خوابی و بی‌ خوابی، سیگار کشیدن، گردش خون نامناسب و رژیم ‌های سخت و غیر‌اصولی دور چشم ‌ها تیره می‌شود. در روش مزوتراپی با تزریق مواد به اطراف پلک و چشم با سوزن‌های بسیار نازک، تیرگی دور چشم رفع می ‌شود.

 

مزوتراپی سلولیت

 

مزوتراپی جهت درمان سلولیت

مزوتراپی برای درمان سلولیت پوستی نیز انجام می شود که قطعی ترین روش برای درمان این عارضه پوستی است.. در این روش درمانی تزریق بر هر سه لایه پوستی تاثیر می گذارد و همین موضوع می تواند باعث تداوم درمان شود. از طریق مزوتراپی تمامی ویتامین ها و آنزیم های لازم به پوست تزریق می شود. طی مزوتراپی، جوانسازی و سفت شدن پوست اتفاق می افتد و چربی های اضافه پوست که باعث پوست پرتقالی شدن بخصوص در ناحیه ران پا می شوند، از بین می روند. همچنین رنگ پوست چند درجه روشن تر می شود. شما با درمان از طریق مزوتراپی از پوستی لطیف و یک دست برخوردار می شوید. و این عارضه درمان می شود.
افرادی که به سن بلوغ رسیده اند و هیچ گونه سابقه حساسیت پوستی ندارند، می توانند از این روش درمانی کمک بگیرند. بهتر است بعد از انجام مزوتراپی از لوسیون ها و اسپری های مخصوص بدن استفاده نکنید. از انجام ورزش ها و فعالیت های سنگین خودداری کنید و سعی کنید ناحیه تزریق را با دستتان خیلی فشار ندهید. پس از مزوتراپی بهتر است بدنتان را مستقیما در معرض نور خورشید قرار ندهید تا از بروز حساسیت ها و عوارض احتمالی جلوگیری کنید. از دوش گرفتن با آب داغ خودداری کنید.

 

مزوتراپی ضد جوش

 

مزوتراپی جهت از بین رفتن جوش های صورت و اسکار آن

مزوتراپی یک روش تزریق پوستی بدون جراحی و غیرتهاجمی است. سوزن‌ها به‌راحتی سطح پوست را با روشی غیرتهاجمی مخدوش می‌کنند و به سرم و سایر مواد مغذی اجازه می‌دهند که به عمق بیشتری از پوست نفوذ کنند. مزوتراپی ضد جوش با کاهش چربی‌های موجود در پوست، بروز جوش‌ها را به حداقل می‌رسانند. این روش درمانی همچنین با تحریک تولید سلول‌های جدید، سلول‌های مرده را از بین می‌برد و پوست را شفاف‌تر می‌کند. هیالورونیک اسید استفاده شده در کوکتل به پوست حجم می‌دهد و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها و آمینواسیدها با اثرات ضدالتهابی خود، پوست را تحریک می‌کنند که خودش را ترمیم کند. مزوتراپی جای جوش (اسکار) برای تمام افراد بین ۱۸ تا ۷۵ سال مناسب است. کسانی که از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستند و وزن متعادلی دارند، می‌توانند بهترین نتیجه‌ها را از این درمان دریافت کنند. از همین رو افرادی که دارای پوست چرب هستند، افرادی که باکتری‌ها و سلول‌های مرده زیادی در پوست خود دارند، افرادی که جای جوش و لکه‌های متعددی روی صورت خود دارند و کسانی که می‌خواهند تولید فیبرهای کلاژن و الاستین را در پوست خود فعال کنند کاندیدهای مناسبی برای مزوتراپی ضد جوش هستند.

 

مزوتراپی جهت کلاژن سازی و لیفت صورت و رفع چروک های سطحی

زمانی که پوست چروک می ‌شود، در اصل زیر پوست خالی و پوست دچار شکستگی می ‌شود. در این وضعیت استفاده از کرم ‌ها و درمان‌ های موضعی قادر به کم‌ کردن عمق چروک نیستند و فقط می ‌توانند از ایجاد چروک ‌های جدید جلوگیری کنند. در این مورد تزریق ‌های مزوتراپی با تحریک پوست به کلاژن سازی و غنی نمودن آن از ویتامین و … می ‌توانند بسیار کمک ‌کننده ‌تر باشند.

 

مزوتراپی لاغری

 

مزوتراپی جهت لاغری

گاهی در نواحی مختلفی از بدن مانند ران، بازو، شکم ، پهلو و … چربی های تجمع یافته باعث ایجاد چاقی می شود که با رژیم غذایی و ورزش به سختی از بین می روند که حتی با از بین رفتن این چربی ها پوست این ناحیه شل و افتاده می شود که ظاهری نامناسب به بدن می دهد. در روش مزوتراپی لاغری علاوه بر از بین رفتن چاقی موضعی بدن، پوست نیز سفت میشود و در انتهای درمان با یک پوست شل مواجه نخواهید شد. در این روش با کمک موادی که تزریق می شود سوخت و ساز و گردش خون در ناحیه مورد نظر افزایش می یابد و باعث از بین رفتن چربی ها می شود. در نظر داشته باشید که این روش در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب تاثیر دو چندان خواهد داشت. از این روش برای صورت نیز می توان استفاده کرد. توجه داشته باشید چنانچه از این روش برای صورت خود استفاده می کنید و قبلا تزریق ژل انجام داده اید، حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

 

مزوتراپی جهت از بین بردن غبغب

یکی از رایج ترین روش های از بین بردن غبغب، مزوتراپی است. در این روش داروهای ذوب کننده چربی مستقیما به موضع مورد نظر تزریق می شوند و به دنبال تزریق، چربی ها اکسیده شده و در نهایت از بین می روند. این روش غیر تهاجمی بوده و درمان در یک جلسه و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود. بدون عارضه جانبی و دارای نتایج ماندگارتر به نسبت سایر روش ها است. عوارض این روش بسیار کم است و ممکن است سوزش در ناحیه تزریق، کبودی، قرمزی، التهابات و تورم پس از درمان غبغب با مزوتراپی بروز پیدا کند.

 

مزوتراپی استریا

 

مزوتراپی جهت رفع ترک های پوستی (استریا)

یکی از بهترین روش های درمان ترک پوستی، مزوتراپی است. بخصوص برای درمان ترک های پوستی که در دوران بارداری و طی تغییرات وزن به وجود آمده بسیار کار آمد می باشد. به خاطر اینکه در این روش از داروهای شیمیایی خیلی کمی استفاده می شود ، احتمال به وجود آمدن عوارض دارویی به طور چشمگیر کم میشود. درصورت انجام این درمان، نیازی به انجام روش های جراحی نداریم. با این روش شما می توانید نتیجه را در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به بقیه راه های درمان ترک های پوستی مشاهده کنید. در مزوتراپی ترک های پوستی، مواد مغذی مورد نیاز پوست به لایه های قلیایی تزریق می شود به همین دلیل درمان ضروری است. در این روش، مانند سایر درمان های ترک های پوستی ، امکان دارد دارای اشکال و عیب هایی باشد که اساسی ترین آنها شامل کبودی، تورم، درد خفیف می باشد که تا چند روز بعد از تزریق کاملا طبیعی است و بعد از چند روز ازبین می رود. توجه داشته باشید با این راه حل، ترک ها یا لکه های پوستی به طور کامل برطرف نمی شوند و خطوط محو شده ممکن است باقی بمانند چون درمان ترک های پوستی (استریا) اگر در همان ابتدا صورت نگیرد، رنگ آنها به سفید تغییر می کند و امکان درمان آنها بسیار کاهش می یابد پس توجه داشته باشید که وقتی این ترک ها به رنگ بنفش هستند، بهترین زمان برای مراجعه جهت درمان است.

 

ترکیبات مزوتراپی

 

ترکیبات دارویی مزوتراپی

داروی باز کننده عروق : داروهایی که در عروق فعالیت اتساع کننده انجام می دهند در واقع به افزایش خونرسانی به ناحیه تحت درمان کمک می کنند.

دارو بی حسی موضعی : این دارو ها جهت کاهش درد زیباجو و تجربه جوانسازی بدون استرس استفاده می شود. داروهایی نظیر لیدوکائین ، پروکائین و مواردی نظیر آن ها بی حسی موردنیاز را به ما می دهد.

داروهای هورمونی : در صورتی که قصد انجام مزوتراپی مو داشته باشید ، داروهای هورمونی نظیر سیپروترون ، فیناستراید استفاده می شود. این دارو ها با مهار گیرنده های هورمون، ریزش مو را از بین می برند.

دارو کلسی تونین : کلسی تونین در واقع هورمونی است که به تغذیه فولیکولی ، پوستی و بهبود خون رسانی کمک شایانی می کند.

ال – کارنیتین : این ماده در درمان سلولیت نقش بسزایی دارد. در واقع با تجزیه چربی ها ، سلولیت های بدن را از بین می برد.

 

ترکیبات ویتامینی مزوتراپی

ویتامین آ : این ویتامین با تحریک کلاژن سازی تاثیر بسزایی در جوانسازی می گذارد. همچنین روند رساندن دارو به پوست را نیز بهتر می کند.

ویتامین ب ۵ : درواقع ویتامین ب ۵ در تقسیم سلول و درنتیجه بهبود بافت های پوستی نقش زیادی دارد. این ویتامین از گروه خانواده ویتامین های B است.

ویتامین ث : این ویتامین نیز مانند بسیاری از ویتامین ها ، روند تولید کلاژن سازی را افزایش می دهد.

بیوتین : اگر بیوتین بدن شما کم باشد ، پوست دچار پوسته پوسته شدن و ریزش مو می شود. دلیل این عارضه تاثیر این ویتامین در ترشح غدد چربی است. با مزوتراپی این نوع ویتامین مستقیماً به بدن شما تزریق می شود.

مواد معدنی : مواد معدنی نظیر زینک ، فسفر ، مس و سلنیوم در شادابی و سلامتی پوست و مو نقش بسزایی دارند.

در کنار این مواد ، سدیم پیروات کافئین و گلیکولیک اسید نیز در از بین بردن حالت کدر و خسته پوست ، رفع اسکار و لکه های تیره ، ترک پوستی ، درمان سلولیت و ریزش مو نقش بسزایی دارند.

 

فواید مزوتراپی

 

مزایای مزوتراپی

  • قابل استفاده برای اهداف درمانی متنوع
  • هزینه مناسب نسبت به تاثیرات درمانی
  • روشی کم‌تهاجمی و بدون جراحی
  • بدون نیاز به بیهوشی و بدون درد
  • دوره‌ی ریکاوری کوتاه و بدون نیاز به مراقبت‌های خاص بعد از درمان
  • دریافت غلظت بالایی از ویتامین ها در بازه زمانی کوتاه و سریع
  • جایگزینی مناسب برای جراحی های گران قیمت
  • روشن شدن و شفافیت پوست
  • کمک به حفظ رطوبت و آبرسانی به پوست

 

عوارض مزوتراپی

  • حساسیت به لمس
  • قرمزی و التهاب
  • خارش و سوزش در محل تزریق
  • کبودی احتمالی
  • ایجاد آلرژی
  • احساس درد مختصر به میزان ورود سوزن به پوست که در همه تزریق ها وجود دارد.

این روش اگر توسط پزشک و در محیطی حرفه ای و کاملا بهداشتی صورت گیرد درد غیر طبیعی به همراه ندارد اما برای جلوگیری از سوزش احتمالی می توان از بی حسی های موضعی استفاده کرد یا نیم ساعت قبل از آن با مشورت پزشک مقداری یخ روی محل مورد نظر قرار داد.

همچنین باید افزود مزوتراپی تا به امروز عوارضی را به ثبت نرسانده مگر وجود برخی از آلرژی ها به مواد و یا برخی از عفونت ها که ناشی از خطای انسانی بوده است .در کل همه این عوارض ظرف مدت کوتاهی (پس از چند ساعت) به کلی بر طرف خواهند شد؛ مگر در مواردی که کبودی در محل تزریق ایجاد شده است که آن هم طبق روال برطرف شدن همه کبودی‌هایی که در پوست ایجاد می‌شود، با گذشت چند روز از بین می‌رود. از عمده دلایل ایجاد این عوارض انجام مزو نزد غیر پزشک و همچنین رسیدگی نامناسب فرد پس از مزوتراپی در محل تزریق ایجاد عفونت شود. توصیه می‌شود در صورت ملاحظه هر عارضه غیر محتمل و عفونت، حتما با پزشک خود مشورت کنید. در کل مزوتراپی جزو روشهای کم عارضه و بسیار مفید برای پوست و مو است و در دراز مدت دیگرعوارضی به همراه ندارد و حتی دوره ریکاوری (نقاهت) نیز ندارد و به راحتی می توانید به انجام امور روزمره خود بپردازید.

 

اقدامات قبل از مزوتراپی

 

اقدامات قبل از مزوتراپی

  • در جلسه مشاوره با پزشک در صورتی که بیماری خاصی دارید و دارو استفاده می کنید باید به اطلاع ایشان برسانید.
  • از یک هفته قبل از پروسه از مصرف داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین و آسپرین و انواع دمنوش ها و چای سبز، ویتامین E، روغن گل پامچال، نوروفن و… استفاده نکنید.
  • به مدت یک هفته قبل از مراجعه از مصرف الکل و استعمال دخانیات پرهیز نمایید.
  • بدون آرایش برای انجام فرآیند مراجعه کنید.

 

مراقبت های بعد از مزوتراپی

  • تا ۴۸ ساعت پس از مزوتراپی، آب فراوان بنوشید.
  • به مدت ۴ ساعت پس از مزوتراپی صورت خود را نشویید.
  • بعد از ۴ ساعت از گذشت مزوتراپی می توانید با آب سرد شست و شوی صورت را انجام دهید.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از مزوتراپی از انجام شنا و استحمام خودداری کنید.
  • تا مدتی پس از تزریق مزوتراپی از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنند.
  • از برنزه کردن بدن خود تا مدتی خودداری نمایند.
  • برای کاهش تورم بعد از تزریق از کمپرس سرد استفاده کنند.
  • از انجام فعالیت های سنگین که باعث تعریق می شود جدا خودداری نمایند.
  • داروهایی را که پزشک برای شما تجویز نموده است در راس ساعت استفاده کنید.
  • تا یک هفته پس از مزوتراپی؛ از بند انداختن ، میکرودرم و غیره خودداری کنید.
  • تا ۴۸ ساعت بعد از مزوتراپی، از استفاده از مواد آرایشی روی صورت خود خودداری کنید.
  • جلسات را به طور مرتب بروید.

 

موارد منع مطلق انجام مزوتراپی

  • تمامی اشخاصی که به نوعی انسولین مصرف می کنند
  • بیماران قلبی ، مبتلایان به انواع سرطان و سکته مغزی
  • کسانی که به کم خونی مبتلا هستند
  • افرادی که دچار آلرژی شدید پوستی هستند
  • زنان باردار و شیرده

 

تعداد جلسات مزوتراپی

بسته به نوع مزوتراپی و پاسخ دهی پوست دوره درمان متفاوت است و اثر بخشی آن در جلسه اول نیز متغیر است و توصیه می شود هفته ای یک بار و به مدت زمان تجویز شده توسط پزشک معالج این کار را انجام دهید. البته همانطور که در ابتدای صحبت گفته شد با گذشت زمان فواصل بین جلسات بیشتر می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *